СОЦІАЛЬНЕ СТАНОВЛЕННЯ ПІДЛІТКІВ В КОНТЕКСТІ ІДЕЙ СТАЛОГО
РОЗВИТКУ
У статті
висвітлено актуальні питання, пов’язані із становленням закономірностей процесу
соціалізації особистості в пубертатному періоді життя в умовах сталого розвитку
сучасного населення та на основах нової української школи, як головного чинника
для ефективності адаптованості в соціумі.
Ключові
слова: соціалізація, соціум, особистість, адаптація, пубертатний період.
Соціалізація – це процес входження
індивіда в суспільство, активне засвоєння ним соціального досвіду, соціальних
ролей, норм, цінностей, необхідних для успішної життєдіяльності у даному
суспільстві. [1, с. 45]. Соціальне становлення підлітків є досить актуальним
питанням освітнього процесу в сучасних умовах сталого розвитку. Соціалізація
особистості можлива лише при міжособистісній взаємодії індивідів, де
відбувається передача фізичного та морального досвіду, загальнолюдських
цінностей та якостей, соціальних норм та правил. Нова українська школа є
початковою та рушійною силою для співпраці та взаєморозуміння, що є невід’ємною
частиною для адаптації до соціуму у подальшому розвитку підлітків. Набуття
процесу соціалізації лежить в основі Концепції соціального научіння (Н. Міллер, Дж.
Доллард) яка показує,
як дитина пристосовується в сучасному світі, як вона засвоює норми суспільства. [3,
с. 49].
Проблема процесу соціалізації підлітків
полягає в тому, що не для кожної особистості шлях адаптування до соціуму є
легким та безумовним. Тому є важливим дослідження становлення особистості в сучасних умовах, визначення
труднощів та оптимальних засобів їх вирішення.
Пубертатний вік – складний період життя
для кожної особистості. В літературних джерелах його прийнято вважати
кризисним. Спостерігаючи за підлітками, у повсякденній діяльності яскраво виражається соціальна ситуація
розвитку, яка спонукає до потреби у спілкуванні, становленні в соціумі,
прийнятті нових рішень, обов’язків,
стилів и стратегій поведінки, де більшість представників пубертатного
віку мають труднощі в реалізації потреб через недостатній досвід дорослого
життя.
В ході спостереження нами були виявлені труднощі та
перепони процесу набуття соціального досвіду підлітками. Головною умовою, яка
може мати полярний вплив на розвиток особистості є середовище. Кожен індивід
вчиться і реагує на взаємодію оточуючого середовища, де в нього змінюються
погляди та соціальні установки. Суб’єктивними труднощами процесу соціалізації
підлітків є почуття самотності та
самопізнання. В такому стані підліткам важко встановлювати взаємозв’язки з
однолітками та дорослими через власні переживання, занижену самооцінку,
тривожність, неприйняття себе. Особливої уваги потребують підлітки групи
ризику: схильність до шкідливих звичок, аморальність батьків, гіпо- або
гіперопіка, діти з особливими потребами, розлади в сім'ї.
В умовах сталого
розвитку соціалізація підлітків об’єднує різні покоління, через неї
реалізується передача культурного та соціального досвіду. Лише в спільності, в
спільному житті всіх людей складається моральний і юридичний закон, моральні
завдання та обов'язки [2, с.27].
Джерелом соціалізації є значима діяльність. Її
відсутність є показником девіантної поведінки підлітків, криза моральних
ідеалів, бездуховність, що є результатом антисоціальних установок. Таким чином,
підліткам необхідно допомогти обрати правильний шлях, мотивувати та розвивати
пізнавальні інтереси, визначити види діяльності і надати всі необхідні для
цього умови.
Список
використаних джерел
1. Зозуляк-Случик
Р. В. Основи соціалізації особистості :
навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Р. В. Зозуляк-Случик.
– Івано-Франківськ : НАІР, 2015. – 218 с.
2. Сейко Н.А. Соціальна педагогіка: Курс лекцій. – Житомир:
Житомир. держ. пед. ун-тет, 2002. – 260 с.
3. Скрипченко О. В. Вікова та педагогічна психологія:
Навч. посіб. / О. В. Скрипченко,Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчукта ін. — К.:
Просвіта, 2001.— 416 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий